این فدراسیون در بیانیه‌ای که تحت عنوان "احکام شلاق روزنامه‌نگاران ایرانی نقض آشکار حقوق بشر است" صادر شده، خواستار توقف اجراى حکم ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق برای دو روزنامه‌نگار به نام‌هاى مصطفی براری و آرش شعاع شرق در استان گیلان واقع در شمال ایران شده است.

در این بیانیه آمده است: "این فدارسون و اتحادیه صنفی روزنامه‌نگاران ایران شدیدا مخالف صدور چنین احکام غیرانسانی هستند و از مقامات [ایرانی] می‌خواهند فورا به چنین اتهامات و احکامی علیه روزنامه‌نگاران پایان دهند."

فیلیپ لرات، رئیس فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره اظهار نگرانی کرد وگفت: "ما با این احکام ظالمانه شلاق برای روزنامه‌نگاران ایرانی وحشت زده شده‌ایم. اینچنین احکام ظالمانه، غیرانسانی و اهانت‌آمیزی که همکاران ما با آن مواجه هستند، نقض آشکار حقوق اساسی بشر تحت قوانین بین‌المللی است. از این رو از مقامات ایران می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و از بستن دهان رسانه‌های ایران خودداری کنند."

در این بیانیه به صدور و اجرای حکم «۴۰ ضربه شلاق برای خبرنگار نجف‌آبادی» و همچنین «۴۵۹ ضربه شلاق برای محمدرضا فتحی وبلاگنویس و روزنامه‌نگار منتقد ساوه‌ای» نیز اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مسئولان دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» در دادگاه کیفری شهرستان رشت، با شکایت یکی از نمایندگان مجلس، به اتهامات «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. این حکم با اعتراض یکی از متهمین به دادگاه تجدیدنظر ارسال و تایید شد.